Trendek a nyomtatástechnikában – 2017

merre-tovabb

A jövő fürkészése előtt pillantsunk vissza egy picit. Kezdetben voltak a nagy amerikai cégek (Xerox, IBM, HP), amelyek lerakták az iparág alapjait. Aztán megjelentek a japán vállalatok (Sharp, Minolta, Canon, Ricoh stb.), akik kisebb, jobb és olcsóbb másológépeket és nyomtatókat gyártottak.

Egy ideig néhány európai márka (Olivetti, Nashua, Rex Rotary stb.) is piaci szereplő volt. Ezek időközben megszűntek vagy felvásárolták őket. Aztán 10 évvel ezelőtt megjelent a koreai Samsung, amely a korábbi (pl. Xerox részére végzett) beszállítói gyártás mellett saját termékpalettát is kialakított és rövid idő alatt a nyomtató piacon a második helyre pozícionálta magát.

Az európai gyártókhoz hasonlóan a japán cégeknél is átalakulások, felvásárlások, fúziók zajlottak le. Gondoljunk csak a Kyocera-Mita vagy a Konica-Minolta házasságra.

A Sharp más utat járt be. Az elmúlt időszakban nehéz éveket élt át az LCD üzletágának túlzott beruházásai miatt. A banki hitelezés már nem működött, ezért friss tőke injekcióra volt szüksége. Sokáig a Samsung tűnt az egyik potenciális befektetőnek, végül a tajvani Foxconn lett a befutó. Nekik ez az üzlet nagyon jól jött az Apple-nél meglévő beszállítói státuszuk erősítése miatt (az IPhone-ok kijelzőit a Sharp és a Samsung gyártja). Grátisz kaptak még néhány számukra idegen, de jól jövedelmező, stabil üzletágat (napelemek, másológépek stb).

Aztán szeptemberben robbant a bomba: a HP megvette a Samsung teljes nyomtató üzletágát. Mérnökökkel, szabadalmakkal, alkalmazottakkal együtt. Erre senki se számított. A HP így most már saját technológiával rendelkezik (korábban a lézernyomtatói pl. Canon fejlesztésűek voltak). Teljesen lefedi a dokumentum készítés minden területét az otthoni tintasugaras nyomtatóktól a lézeres multigépeken át a másológépeken keresztül egészen a plotterekig. Nyilvánvalóan hegemóniára tör és trend meghatározóvá kíván válni. Egyenlőre meghagyta a Samsung márkanevet, így mindegy hogy a két vezető nyomtató gyártó melyik termékét veszed, a haszon legfeljebb nem a tulajdonosi kör bal hanem a jobb zsebébe kerül.

Mindez a másológép piacra is hatással lehet, hiszen az eddig tabunak számító A3-as piacra is fejlesztenek. Várhatóan 2017-re meg is jelennek majd az első fecskék. Valószínűleg nem fognak egyből nagy vizet kavarni, de a cégben levő potenciál hatása előbb-utóbb érvényesülni fog.

A tintasugaras piacon a PageWide technológia bevezetésével újított a HP. Leegyszerűsítve ez egy lap szélességű nyomtató fejet takar, ami alatt a papír mozog és nem fordítva, mint eddig. Ez forradalmi újítás.

És amiről még nem beszéltünk: küszöbön áll a 3D nyomtatók elterjedése. A nagy nevű márkák egyenlőre csendben vannak, de nem lennék meglepve, ha egy éven belül valamelyikük (akár a HP) előrukkolna itt is valamivel.

És hol vannak a kínaiak? Már a spájzban… Felvásárolták a világszerte ismert nevű amerikai Lexmark céget. Több éve fejlesztenek, de az európai és az amerikai piacra szükségük van egy jól csengő brandre. Valószínűleg hamarosan többet hallunk felőlük is.

A cikk összeállításáért köszönet Anka Imrének.